DON Opleidingen

Opleider biedt opleidingen direct uit CRM

Vraag iedere willekeurige passant in het Westland naar een rijschool en 9 van de 10 noemen DON Opleidingen als eerste. Een schoolvoorbeeld van top of mind. De opleider is sinds jaar en dag nadrukkelijk aanwezig in het straatbeeld en biedt een breed scala aan particuliere en zakelijke opleidingen. Vooral de zakelijke opleidingen als BHV en alle verplichte code 95 opleidingen bieden zij door het hele land aan.

Meer

Probleem

De website gaf alleen informatie en was geen actieve verkooptool

DON Opleidingen heeft zich op meerdere vlakken als innovator bewezen. Dit gold echter nog niet op het gebied van de online activiteiten. De hoeveelheid aan opleidingen maakte het onoverzichtelijk voor de bezoeker en deze pakte al snel de telefoon om het verder af te handelen. Het resultaat? Flinke druk op het kantoor en een hoge foutgevoeligheid. Ook kampte DON Opleidingen met het probleem dat iedereen ze kende van het autorijbewijs en het bromfietscertificaat, maar weinigen waren op de hoogte van het zakelijke opleidingsaanbod. Hier moest een andere oplossing voor zijn.

Het doel

Gebruiksvriendelijk en geen onnodig dubbel werk

De bezoeker moet zo snel mogelijk bij de relevante informatie kunnen. De website mag dus meer een webshop karakter krijgen ipv de informerende website die het nu was. De bezoeker moet ook duidelijk meekrijgen dat DON Opleidingen niet alleen particuliere opleidingen biedt, maar ook een uitgebreid zakelijk aanbod heeft. Daarnaast wil DON Opleidingen de beheer druk zo laag mogelijk houden. Het liefst door een koppeling met het achterliggende CRM systeem.

Plan van aanpak

Functioneel ontwerp met een technisch hoogstandje

Het plan van aanpak werd al snel duidelijk. Qua vormgeving moesten we duidelijk bepalen wat primaire en wat secundaire informatie was. Zo moesten de opleidingen meer naar de oppervlakte en algemene informatie over het bedrijf verder naar achter. Tevens moesten er meerdere navigatie voorkeuren mogelijk zijn. De een gebruikt graag een zoekbalk en de ander zoekt het liefst door categorie├źn. Een snelle weg naar de relevante info voor iedere bezoeker is leidend voor het UX-design. Daarnaast presenteren we de opleidingen zoveel mogelijk visueel. Dit navigeert prettig en snel.

Technisch had dit project nogal wat voeten in de aarde. De bezoeker moet de mogelijkheid hebben om op de website het boekingsproces in te gaan. De website moet dus op een bepaald moment het stokje doorgeven aan de achterliggende webshop die weer stond gekoppeld aan de planningsoftware. Toch moest de relevante cursusinformatie zoals prijs, beschikbare data en beschikbaarheid naar de website gehaald worden. Om dit goed te laten functioneren en te zorgen dat de bezoeker niet door heeft dat hij van de een naar de andere omgeving wordt gestuurd, leverde een aantal leuke uitdagingen op.

Het resultaat

Een actuele online opleidingscatalogus met mogelijkheid tot boeken

DON Opleidingen beschikt sinds lancering over een verkooptool die zichzelf up to date houdt. Hiermee vindt de bezoeker relevante en actuele informatie over het volledige aanbod en verminderd de website werkdruk op kantoor en in het beheer van de website. Tevens biedt de website een geschikte basis om andere online marketing acties mee te combineren.

Intuïtief navigeren met

Visueel opleidingsaanbod

Delen op social media

Feestjes vier je samen

Gekozen oplossingen

Maatwerk design & techniek

  • Beeldende navigatie
  • Responsive design
  • Gebruiksvriendelijk CMS-systeem